فارسی | English
سه شنبه 29 مرداد 1398

بازار 21 ميليارد دلاري آدامس در جهان

 بازار 21 ميليارد دلاري آدامس در جهان به گزارش پايگاه اينترنتي FORDGUM ، تحقيقات و يافته هاي كارشناسان نشان مي دهند كه يوناني ها نخستين كساني بودند كه ماده به دست آمده از درخت ماستيك (Mastiche) را پس از تركيب با موم عسل به عنوان آدامس مورد استفاده قرار مي دادند. واژه mastiche در زبان يوناني به معناي «جويدن» است. اقوام مايا در آمريكاي لاتين نيز از آدامس استفاده مي كرده اند. براساس نتايج حاصل از بررسي كارشناسان، ماياها در قرن دوم پس از ميلاد ماده به دست آمده از درختي به نام sapodilla را كه به «صمغ آدامس» (chicle) معروف است، به عنوان آدامس مورد استفاده قرار مي دادند. تا پايان قرن هشتم ميلادي كه ماياها از بين رفتند، جويدن آدامس در بين آن ها معمول بود; اما نخستين كساني كه از آدامس به عنوان كالايي تجاري استفاده كردند، سرخپوستان «نيوانگلند» آمريكا بودند. آن ها صمغ به دست آمده از درخت صنوبر را پس از فرآوري به صورت ماده اي جويدني در مي آوردند و مي فروختند. نخستين آدامس دست ساز به معناي امروزي آن در سال 1869 ميلادي و سال ها پس از آن كه صمغ درختان مختلف جويده شدند، توليد شد. در اين سال، «آنتونيو لوپز دي سانتا آنا» از ژنرال هاي معروف مكزيكي از يك مخترع آمريكايي به نام «توماس آدامز» درخواست كرد تا درخصوص استفاده از صمغ chicle به جاي لاستيك تحقيق كند، اما اين تحقيقات نتيجه اي نداد و موجب كشف ماده اوليه آدامس به معناي امروزي شد. لازم به ذكر است كه واژه آدامس از نام «Thomas Adams»گرفته شده است. در سال 1880، ويليام وايت اولين آدامس طعم دار را عرضه كرد. 13 سال بعد در سال 1893، يك شركت آمريكايي به نام ويليام ريگلي در شيكاگو، آدامس هايي با طعم ميوه و دارچين توليد كرد، ولي مدت ها طول كشيد تا آدامس بادكنكي توليد شود، تا اين كه بالاخره در سال 1928 والتر ديمر آمريكايي نخستين فرمول تهيه آدامس بادكنكي را كشف كرد. سرانجام در سال 1950، نخستين نمونه آدامس هاي بدون قند وارد بازار شد. در بازارهاي جهاني، آدامس يكي از كالاهايي است كه در طبقه بندي شيريني جات قرار مي گيرد. ارزش بازار شيريني جات در سال 2005 معادل 120 ميليارد دلار بود. اين رقم در سال 2006 به حدود 140 ميليارد دلار رسيد. در اين طبقه بندي، آدامس به عنوان يكي از كالاهاي پرمصرف، جايگاه ويژه اي دارد. در ميان تمامي توليداتي كه در طبقه بندي شيريني جات قرار مي گيرند، بخش توليد آدامس از بيش ترين و سريع ترين رشد برخوردار بوده است. طي سال هاي 2004، 2005 و 2006 ارزش بازار جهاني آدامس با بيش از هفت درصد رشد از مرز 19 ميليارد دلار گذشت. پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري ميلادي به بيش از 21 ميليارد دلار افزايش يابد.دليل اصلي اين رشد، توليد انواع آدامس با طعم هاي مختلف و براي مصارف متعدد است.
    
     سه شركت بزرگ توليدكننده آدامس جهان عبارت هستند از: Cadbury Schweppes،trident از بريتانيا و Wrigley از آمريكا. در سال 2006 و سه ماهه نخست 2007 شركت trident سريع ترين رشد را داشته است. اين سه شركت در 18 بازار برتر جهان سهم عمده اي دارند. گفتني است، در حال حاضر 50 بازار اصلي آدامس در جهان وجود دارد.