فارسی | English
دوشنبه 18 آذر 1398

جدیدترین گرایش های بازار جهانی شیرینی و شکلات

جدیدترین گرایش های  بازار جهانی شیرینی و شکلات


نگاهی به جدیدترین گرایش‌های موجود در بازار جهانی شیرینی و شکلات

 

 

بازار جهانی شیرینی و شکلات در طول سالیان گذشته، بواسطه جریان‌ها و گرایش‌های جدیدی که بتدریج وارد بازار شیرینی و شکلات شده‌اند، شاهد پیشرفت‌ها و موفقیت‌های چشمگیری بوده است. اما خبر خوشی که شکلات‌سازان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از شنیدن آن نفس راحتی بکشند این است که شکلات ثابت کرده که در برابر بحران مالی مصون است و با گذشت چند ماه از این بحران که بر اقتصاد جهان و بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی سایه انداخته، شکلات‌سازان همچنان در اکثر کشورهای جهان با خیال راحت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. در واقع باید گفت که بحران مالی نه تنها باعث کم توجهی مصرف کنندگان و دوستداران شکلات به این محصولات دوست داشتنی نشده، بلکه نگاهی به سایت‌ شرکت‌های شکلات سازی و رسانه‌های پوشش دهنده اخبار این صنعت حاکی از آن است که در سال 2009 میلادی گرایش‌های جدیدی در بازار جهانی شیرینی و شکلات تقویت خواهد گردید که می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای دست اندرکاران فعال در این صنعت به دنبال داشته باشد. آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد، نگاهی به جدیدترین گرایش‌های در حال شکل گیری در این صنعت چه از سوی تولیدکنندگان و چه از سوی مصرف کنندگان است.

 

 

به شکلات می‌توان به چشم یک غذا نیز نگریست:

هر چند در طول سالیان گذشته به شکلات به چشم یک خوراکی خوشمزه یا نوعی اسنک (غذای میان وعده) نگریسته می‌شده ولی امروزه کمتر کسی به شکلات به چشم یک اسنک می‌نگرد. در واقع باید گفت که امروزه شکلات دیگر بعنوان نوعی غذا مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار گرفته است. در اینجا نیازی نیست که به خواص مفید و مغذی شکلات اشاره شود زیرا خواص مفید شکلات برای اکثر مردم در سراسر جهان شناخته شده است ولی لازم است بدانید که شرکت‌های بزرگ شکلات سازی در جهان مثل مارس و نستله به گونه‌ای جدی شروع به همگام ساختن خود با این نگاه جدید به شکلات کرده‌اند. طبق پیش‌بینی‌ها و مطالعاتی که این شرکت‌ها در خصوص نگرش مصرف کنندگان به شکلات انجام داده‌اند، در آینده نزدیک تقاضاهایی در بازار جهانی برای تولید نسل جدیدی از شکلات‌ها بوجود خواهد آمد که نوعی "غذای شکلاتی" هستند.

 

 

تولید کنندگان کوچک تاثیرگذارتر می‌شوند

هر چند این بیشتر شرکت‌های بزرگ شکلات سازی در جهان هستند که برای مصرف کنندگان و دوستداران شکلات شناخته شده هستند ولی جدیدترین مطالعات انجام شده حاکی از این است که حتی تولیدکنندگان کوچک و افرادی که به صورت انفرادی اقدام به تولید شکلات‌های خاص می‌کنند نیز در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی در بازار جهانی شیرینی و شکلات هستند. این افراد با نوآوری‌هایی که در تولیدی‌های کوچکشان انجام داده‌اند توانسته‌اند گوی سبقت را از سایر تولیدکنندگان بزرگتر که همچنان به صورت سنتی فکر و فعالیت می‌کنند بربایند و سهمی از بازار را در مناطقی که فعالیت می‌کنند به محصولات جدید و ابداعی خود اختصاص دهند. این نوع از افراد و تولیدکنندگان کوچک که حضور آنها در ایالات متحده آمریکا بیش از سایر کشورهاست توانسته‌اند توجه مشتریان را به محصولات جدید شکلاتی خود جلب کنند و گزارش‌ها حاکی از آن است که روز به روز به تعداد این افراد و بنگاه‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که تولیدی‌های کوچک شکلات در اندونزی نیز توانسته‌اند توجه مصرف کنندگان را به محصولات خود جلب کنند و اظهارات کارشناسان حاکی از آن است که در صورتیکه این تولیدی‌ها پتانسیل‌ها و منابع خود را به اشتراک بگذارند پتانسیل بسیاری برای رشد و گسترش فعالیت‌های خود خواهند یافت.

 

 

بازار شکلات‌های اعلاء گسترش خواهد یافت

یکی دیگر از مهمترین گرایش‌های بوجود آمده در بازار جهانی شکلات، توجه خاص تولید کنندگان و مشتریان به "شکلات‌های اعلا" Premium Chocolate است. هر چند شکلات‌های اعلا در حال حاضر فقط 10 درصد بازار جهانی شکلات را (با ارزشی معادل 9/12 میلیارد دلار) به خود اختصاص داده‌اند ولی پیش‌ بینی‌های واحد تحقیقات و مطالعات شرکت نستله، حاکی از آن است که این بازار به سرعت رشد خواهد کرد و ارزش آن نیز به 14 میلیارد دلار خواهد رسید. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که رشد بازار شکلات‌های اعلا در سال 2007 میلادی 18 درصد از سال 2006 بیشتر بوده و بسیاری از کارشناسان و شرکت‌ها پیش بینی کرده‌اند که این رشد تا فرا رسیدن سال 2011 و صرف نظر از شرایط بوجود آمده ناشی از بحران مالی جهان، همچنان ادامه یابد.

 

 

اروپا همچنان بزرگترین بازار جهانی شکلات خواهد ماند

اسپانیایی‌ها هر چند اولین کشوری بودند که شکلات را در قرن شانزدهم وارد قاره اروپا کردند ولی با گذشت زمان، سایر کشورهای اروپایی نیز پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید و مصرف انواع مختلف شکلات کسب کردند. این پیشرفت تا آنجا ادامه یافت که قاره اروپا به بزرگترین مصرف کننده و بزرگترین بازار فروش شکلات در جهان مبدل گشت. در سال‌های اخیر و همزمان با توسعه بازار جهانی شکلات در سایر کشورها نظیر روسیه، هند و چین، گمانه زنی‌هایی در این خصوص صورت گرفته بود که این کشورها به سبب در اختیار داشتن مساحت جغرافیایی بسیار و سهم قابل توجهی از جمعیت جهان، از این پتانسیل برخوردارند که به رقیبی سرسخت برای بازار شیرینی و شکلات اروپا تبدیل شوند، ولی آخرین پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از آن است که مصرف سرانه شیرینی و شکلات در اروپا علی رغم تمامی پتانسیل‌هایی که در بازار کشورهای چین، هند و روسیه قرار دارد، همچنان در جایگاه اول باقی خواهد ماند. به باور کارشناسان بازار جهانی شیرینی و شکلات، یکی از دلایل موفقیت بازار در اروپا وجود زیر ساخت‌های ارتباطی منسجم و اصولی میان شبکه‌های توزیع در این قاره است که باعث می‌شود کانال‌های بزرگ توزیع محصولات بتوانند به راحتی محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. این در حالی است که عدم وجود شبکه‌های قدرتمند توزیع در کشورهایی نظیر چین، هند و روسیه همچنان یکی از دلایل توسعه نیافتگی بازار شکلات در این کشورها محسوب می‌شود.

 

 

آسیا به رقیب سرسخت آفریقا در تولید کاکائو تبدیل می‌شود

اکثر ما با تاریخچه یا تاثیرات شکلات آشنایی چندانی نداریم و وقتی صبحت از این محصول می‌شود، تا این حد راضی می‌شویم که قفسه‌های فروشگاه‌ها مملو از کاکائو و شکلات‌های با کیفیت خوشمزه و ارزان قیمت شود! این موضوع در خصوص اکثر دوستداران شکلات در سراسر جهان صدق می‌کند. ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید به دلیل اعتراض شدید گروه‌های طرفدار حقوق بشر و تعداد زیادی از مصرف کنندگان شکلات در جهان به خرید دانه‌های کاکائو از کشورهای آفریقایی- که تعداد زیادی از کودکان در آنجا تحت دشوارترین شرایط در حال بردگی در مزارع تولید کاکائو می‌باشند- کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای کشورهای آفریقایی نظیر ساحل عاج هستند که بزرگترین عرضه کننده دانه‌های کاکائو در جهان (43 درصد از سهم دنیا) است. هر چند 600 هزار مزرعه کاکائو در ساحل عاج وجود دارد که در مجموع یک سوم درآمد کل اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد ولی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که زمین‌های حاصلخیز بسیاری از ویتنام گرفته تا نواحی شمالی استرالیا نظیر Vanuatu قرار دارند که می‌توانند برای کشت دانه‌های کاکائو مورد استفاده قرار بگیرند. تحقیقات انجام گرفته ثابت کرده که خاک و آب هوای مناطق مذکور می‌تواند دانه‌های کاکائویی معطر و با کیفیتی مشابه دانه‌هایی که در کشورهای آفریقایی تولید می‌شود، تولید نماید.

از آنجایی که مساله بردگی در کشورهایی نظیر ویتنام و سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا وجود ندارد در آینده نزدیک شکلات سازان می‌توانند بخش قابل توجهی از کاکائوی مورد نیاز خود را از نیم میلیون مزرعه‌ای که در این منطقه از جهان قرار دارد، تامین نمایند و از آنجایی که برای کار و فعالیت در این مزارع به کارگران مطابق قانون حقوق پرداخت می‌شود، احتمالا شرکت‌ها مجبور خواهند بود که کاکائوی مورد نیاز خود را به قیمت گرانتری بخرند.